لایروبی و ترمیم ریزش چاه

لایروبی و تراشیدن چاه

لایروبی و تراشیدن کف چاه یکی از عملیات مهم در به کار افتادن دوباره چاه است. چون چاه‌های قدیمی به دلیل اثرات شیمیایی آب سرویس‌های بهداشتی، قدرت جذب خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از این کار بایستی لایروبی شوند وگرنه دوباره سریعاً پر می‌شوند. بعد از اینکه چاه را از مواد فاضلابی به‌وسیلهٔ پمپ لجن‌کش خالی کردیم نوبت به لایروبی می رسد .

این کار  توسط فرد متخصص باید انجام گردد. به این شیوه که فرد به داخل چاه رفته و لایه هایی که در طی چندین سال به  دیواره چاه چسبیده اند را تراش داده و خارج نماید. در صورتی که بعد از تخلیه چاه لایروبی انجام نگیرد هم سبب کوتاه شدن عمر چاه( ریزش دیواره ها) و هم سبب زودتر پر شدن چاه می گردد.

لازم است که بگوییم انجام این عمل به مانند این است که چاه تازه ای حفر گشته است. با این کار، لایه‌های اضافی که در دیواره چاه قرار دارند و مانع جذب آب شده و سبب هر چه زودتر پرشدن و سرریز شدن چاه می‌گردد، حذف می‌شود.

چگونگی انجام لایروبی چاه؟

انجام این کار توسط سرویس‌کار مخصوص (مقنی) صورت می‌گیرد. بعد از تخلیه کامل چاه مقنی وارد چاه رفته و شروع به تراشیدن لایه‌های زائد و اضافی چاه می‌کند تا به خاک برسد. این عمل یکی از مهم‌ترین بخش در نوسازی چاه است. اغلب این کار توسط دستگاه مخصوص به انجام می‌رسد. لایروبی چاه در چاه‌هایی که عمق زیادی دارند توسط دستگاه انجام می‌پذیرد.

این کار حتماً باید توسط فردی که در این کار تخصص دارد انجام گیرد در غیر این صورت انجام آن هیچ فایده‌ای به افزایش طول عمر چاه و افزایش کارایی آن نخواهد داشت. ناگفته نماند انجام این کار به منزله حفر چاه جدیدی است که شما را از هزینه‌ها و دردسرهای اضافی برای حفر چاه مجدد جلوگیری می‌کند.

در چه شرایطی باید چاه را لایروبی کنیم؟

گاهی اوقات در انجام عملیات ساختمانی، ایمنی لازم برای جلوگیری از گرفتگی لوله‌های فاضلاب و پرشدن چاه از شن و ماسه و گچ و دیگر فضولات ساختمانی انجام نمی‌پذیرد و یا تجمع چربی‌ها و مو و … سبب پرشدن سریع چاه می‌گردد. اغلب این مواد در کف چاه ته‌نشین شده و در صورت لایروبی نشدن چاه همان جا باقی خواهند ماند. از دیگر مواردی که لایروبی را لازم می‌گرداند ریزش خاک در انباری چاه فاضلاب بوده که سبب مسدود گشتن راه ورودی آب و فضولات می‌گردد.

این مواد تبدیل به لایه‌ای ضد آب در کف و دیواره چاه می‌گردد و سبب عدم نفوذ آب به چاه می‌شود و سرریز شدن هرچه سریع‌تر چاه را سبب می‌شود.

مزایای لایروبی چاه فاضلاب

لایروبی چاه برای زنده کردن دوباره چاه از ملزومات فرایند تخلیه چاه است. با انجام این عمل، نفوذپذیری و جذب آب چاه به‌مانند روز اول حفر چاه عمل کرده و نیازی به حفر چاه مجدد نخواهید داشت. انجام این کار به‌صورت استاندارد توسط فرد حرفه‌ای (کسی که در این زمینه تخصص دارد) باید صورت گیرد وگرنه هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

دلیل دیگر این که لازم است این کار توسط شخص حرفه‌ای انجام پذیرد این است که عمل لایروبی علاوه بر سخت بودن، خطراتی نیز دارد، اگر بر کار واقف نباشید می‌تواند سبب آسیب‌های فراوان و جدی گردد.

حفر چاه یا لایروبی چاه کدام بهتر است؟

برای اینکه بدانیم کدام یک از موردها (حفر چاه یا لایروبی) بهتر است. باید به نکاتی مانند این که چاه در کدام قسمت قرار دارد و آیا مکانی دیگر برای حفر چاه مجدد وجود دارد، اینکه در صورت لایروبی چاه آیا مجدداً می‌تواند کار کند یا عمر آن به اتمام رسیده و حتی لایروبی هم نمی‌تواند در جذب آب و فضولات آن تأثیر بگذارد؛ جواب همه این سؤال‌ها حتماً باید توسط متخصص و کارشناس لازم داده شود.

کارشناس با بررسی جوانب لازم به‌تمامی این سوال ها پاسخ خواهد داد. لازم به ذکر است که حفر چاه تازه باید حداقل 2.5 متر از چاه اولی فاصله داشته باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری گردد. ضمن اینکه هزینه تخلیه و لایروبی چاه نسبت به حفر چاه تازه بسیار کم‌تر است و درصورتی‌که امکان تخلیه و لایروبی باشد حفر چاه لزومی ندارد.


لایروبی سپتیک تانک

سپتیک تانک‌ها به دودسته آشغال‌گیر و لجن گیر تقسیم می‌شوند؛ و لایروبی هر یک از آنها با وسیله‌های مختلف انجام می‌گیرد. لایروبی هر یک کاملاً متفاوت بوده و حتی با لایروبی چاه نیز تفاوت دارد. لایروبی لجن گیر نیز به دو نوع صنعتی و خانگی تقسیم می‌گردد. اغلب لجن گیرهای صنعتی در تصفیه‌خانه‌ها است که در آن عمل تصفیه و جداسازی آب از لجن توسط باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی انجام می‌گیرد. درصورتی‌که در سپتیک تانک لجن گیر خانگی، این عمل متفاوت است.

تخلیه و لایروبی منهول

منهول در سر راه فاضلاب‌ها قرار می‌گیرند و اغلب کارشان به هم وصل کردن خطوط فاضلاب است و کار دیگر آنها نسبت به عمقی که دارند نگهداری آشغال‌ها و لجن‌ها است. درصورتی‌که چاه فاضلاب را تخلیه و لایروبی کنیم؛ مواد و فضولات داخل آنها خارج می‌شود. منهول‌ها در بین خطوط فاضلاب‌های شهری نیز قرار دارند و در انتقال فاضلاب بسیار کارکرد بالایی دارند. تخلیه و لایروبی آن‌ها نیز برای جریان فاضلاب‌ها بسیار ضروری می‌باشد.

شرکت لوله ‌بازکنی تهران بزرگ

شرکت لوله بازکنی تهران بزرگ با داشتن کادر مجرب و متخصص در زمینه‌های خدماتی مانند؛ لوله‌کشی و تعمیر، لوله‌بازکنی، تخلیه چاه، لایروبی چاه و … یکی از معتبرترین و مجهزترین شرکت‌ها می‌باشد که توانایی ارائه تمامی خدمات را به‌صورت شبانه‌روزی به انجام می‌رساند. این شرکت در صورت لزوم به‌تمامی نقاط تهران نیرو و سرویس‌کار اعزام می‌نماید، در صورت نیاز کافی است با شماره موردنظر را که در بالای صفحه موجود است؛ تماس حاصل فرمایید.

مناطق تحت پوشش شرکت لوله بازکنی تهران بزرگ

شرق تهران

 تهرانپارس، حکیمیه، نارمک، هنگام، هروری، علم و صنعت، فرجام، سراج، شمس‌آباد، مجیدیه، شمیران نو، قنات کوثر، شیان، لویزان، وحیدیه، مجیدیه جنوبی، تسلیحات، فدک، هفت حوض، دردشت، صفا، زاهد گیلانی، دهقان، اشراقی، حافظیه، پیروزی، تهران‌نو، دماوند، نیروهوایی، نبرد، تاکسیرانی، پاسدار گمنام، شیوا، شهید محلاتی، پرستار، آهنگ، افراسیابی شمالی، ابوذر، سیزده آبان، فرزانه، سرآسیاب دولاب، ۱۷ شهریور، نامجو، میدان سپاه، میدان امام حسین، سبلان

شمال تهران

 تجریش، دربند، ازگل، اقدسیه، زعفرانیه، اوین، شهرک نفت، چیذر، در آباد، ولنجک، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کاشانک، دزاشیب، سوهانک، آجوادینه، الهیه، نیاوران، کامرانیه، اختیاریه، ونک، میرداماد، ولیعصر، ظفر، قلهک، دروس، دولت، دیباجی، پاسداران، جردن، سیدخندان، پونک، شهر زیبا، فرحزاد، شهران

جنوب تهران

افسریه، مسعودیه، کاروان، مشیریه، خاور شهر، پاکدشت، شوش، راه‌آهن، کیان‌شهر، شهرک بروجردی، جوادیه، نازی‌آباد، یاخچی‌آباد، عبدل‌آباد، علی‌آباد، مترو شهرک شریعتی، خانی‌آباد نو، نعمت‌آباد، فلاح، خزانه، مولوی، منیریه، شهرری، ۱۳ آبان، دولت‌آباد، خاوران

غرب  تهران

سعادت‌آباد، شهران، شهرک زیبا، شهرک غرب، شهرک آزادی، آزادشهر، شهرک دریا، باغ فیض، شمشیری، شهرک غرب، بلوار فردوس، دریا نو، ستارخان، استاد معین، صادقیه پونک،  تهرانسر، چیتگر، زیبا شهر، دهکده المپیک،

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید