ایمنی در لوله کشی یکی از بخش‎های مهم این کار می‌باشد هر لوله کشی در حین انجام کار علاوه بر دقت برای حل مشکلات و انجام دادن کار، باید دقت کند که از خود در برابر اتفاقات خطرناکی که در حین کار ممکن است رخ دهد، مواظبت کند.

لوله کش ها در حین کار با خطرات زیادی روبه رو هستند. آن‌ها در موقعیت‌های نامناسب، تحت شرایط سخت و با مواد خطرناک کار می‌کنند.

عقل سلیم حکم می‌کند که در برابر شرایط کاری که ممکن است آسیب زا باشد احتیاط به خرج دهید.

در قسمت زیر نکات ایمنی را آورده ایم که لازم است هر لوله کشی، برای ایمنی در کار آن را رعایت کند. 

1. از تجهیزات حفاظتی برای چشم، پوست و ریه استفاده کنید.

لوله کش در معرض طیف وسیعی از مواد و محصولات خطرناک مانند سرب، دی اکسید گوگرد، آزبست، جوندگان، فاضلاب و حلال‌ها قرار می‌گیرند.

برای ایمنی در لوله کشی بسیار مهم است که همیشه از وسایل محافظتی برای چشم، پوست و ریه‌ها استفاده کنند: عینک، دستکش و ماسک صورت جزو این لوازم حفاظتی می‌باشند.

هر لوله کشی برای محافظت از دستان خود در برابر میکروب‌ها و عفونت به دستکش نیازمند است، عینک برای دور نگه داشتن چشم‌ها از آب، اشیایی که در حین کار پرت می‌شوند (خرده‌های پلاستیک، پاشیده شدن مواد شیمیایی و … ) و ماسک برای فیلتر کردن آلاینده‌های موجود در هوا نیاز دارید.

2. از گوش‌ها محافظت کنید.

اکثر مردم نمی‌دانند که لوله کش ها اغلب در محیط های بسیار پر سر و صدا کار می‌کنند. محل‌های ساختمانی و مناطق صنعتی سطح صدای بالایی ایجاد می‌کنند که به مرور زمان می‌تواند به شنوایی لوله کش آسیب جدی وارد کند.

طبق گزارشات ارائه شده؛ در حدود 48 درصد از لوله‌کش‌ها در طول دوران کاری خود درجاتی از کاهش شنوایی را تجربه می‌کنند. 

در این صورت نیاز است که برای ایمنی در لوله کشی، هر مامور لوله کشی از گوش‌گیر مخصوص استفاده کند.

3. مراقب خطرات برق و آتش سوزی باشید.

آب، برق و مواد قابل اشتعال نباید با هم ترکیب گردند. برای ایمنی در لوله کشی باید مراقب هر گونه قطعات ( برقی یا گازسوز) که ممکن است به قطعه لوله کشی که روی آن کار می‌شود متصل شده و آسیب های جبران ناپذیری را به لوله کش وارد نماید، دقت شود.

برای ایمنی در لوله کشی، قبل از شروع به کار، خطوط برق و گاز را خاموش کرده، و مطمئن شوید که تجهیزات را قبل از شروع کار تست کرده‌اید.

4. از چکمه و تشک مقاوم در برابر لغزش استفاده کنید.

لغزش، زمین خوردن و افتادن یکی از دلایل اصلی حوادث در محل کار است. تهیه چکمه‌ها و کفش های با کیفیت خوب و ضد لغزش با جعبه پنجه محافظ برای لوله‌کش‌ها الزامی است.

همچنین باید از تشک‌های لاستیکی که در بعضی از قسمت های کار مود نیاز است، استفاده گردد. برای کاهش خطرات سقوط از گودال های آب این نکته ضروری است.

5. مراقب کپک باشید

کپک معمولاً در پانل‌ها، زیر سینک‌ها و در حمام‌ها به وجود می‌آید. یعنی جایی که شرایط گرم، مرطوب و تهویه ضعیف است.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کپک می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک، مشکل در تنفس، احتقان بینی، بثورات پوستی و علائمی شبیه آنفولانزا شود.

اگر در فضایی کار می‌کنید که کپک در آن وجود دارد، دقت کنید که حتما از دستکش و ماسک صورت استفاده کنید تا از تماس پوستی و استنشاق اسپورهای سمی جلوگیری گردد.

ایمنی در لوله کشی یکی از بخش‎های مهم این کار می‌باشد هر لوله کشی در حین انجام کار علاوه بر دقت برای حل مشکلات و انجام دادن کار، باید دقت کند که از خود در برابر اتفاقات خطرناکی که در حین کار ممکن است رخ دهد، مواظبت کند.
لوله کش ها در حین کار با خطرات زیادی روبه رو هستند. آن‌ها در موقعیت‌های نامناسب، تحت شرایط سخت و با مواد خطرناک کار می‌کنند.

6 .شناسایی مواد شیمیایی

برای ایمنی در لوله کشی باید هر لوله کشی به این نکته دقت کند که چگونه نمادهای خطر روی مواد شیمیایی را تفسیر کند و این نکته را در نظر داشته باشید که از مواد ناشناس و غیر قابل پیش بینی استفاده نکند. همچنین لوله کش ها در نحوه نگهداری و استفاده ایمن از این محصولات، باید اطلاعات لازم را بدست آورند.

لوله کش باید عادت کند که برچسب‌ها و برگه‌های داده ایمنی مواد را بررسی کرده تا با استفاده نادرست از مواد شیمیایی خطرناک به خود یا دیگران آسیب نرساند.

7. مکان تغذیه

لوله کش هرگز نباید در وسط محل کار چیزی بخورد یا بنوشد. تمام مواد شیمیایی، مواد زائد و آلاینده‌ها را روی سطوح و هوا تصور کنید… قطعاً چنین مکانی به هیچ عنوان مناسب خوردن و نوشیدن نیست.

لوله کش ها باید فقط در مکان‌های تمیز مشخص شده و پس از تعویض لباس، شستشو دست و … غذا بخورند.

8.در برابر سوختگی محافظت کنید.

آب جوش و بخار داغ دو خطر رایج برای لوله کش محسوب می‌گردد. همچنین هنگام کار بر روی لوله‌های آب داغ، لوله کش ها باید همیشه از دستکش های عایق حرارتی و محافظ چشم صورت استفاده کنند.

لازم به ذکر است که قبل از انجام کار لوله ها را تخلیه کرده تا با خیال راحت کار انجام گیرد.

9.تعویض لباس‌ها بعد از کار با فاضلاب

برای ایمنی در لوله کشی این نکته ممکن است کمی افراطی به نظر برسد، اما این را در نظر بگیرید که اگر با فاضلاب کار می‌کنید، در معرض ضایعات و یا خاک آلوده قرار گرفته‌اید که احتمالاً روی وسایل کار و لباس هایتان پاشیده شده است.

اگر با همان لباس‌ها به خانه می‌روید، اساساً یک خطر برای محیط زیست به حساب می‌آیید. ممکن است آلاینده هایی را بر روی لباس‌های خود حمل کرده و هر کجا که می‌روید، از جمله روی افراد دیگر و … پخش نمایید.

لوله های فاضلاب و سپتیک تانک ها محل پرورش باکتری های بالقوه خطرناک مانند؛ انگل‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها هستند.

هنگامی که با فاضلاب سروکار دارید، توصیه می‌شود قبل از خروج از محل کار، لباس های خود را تعویض کرده و آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و درب آن را ببندید و آنها را جدا از سایر لباس‌ها شستشو دهید. کار از محکم کاری عیب نمی‌کنه.

10 شستن دستان

همیشه به یاد داشته باشید، به عنوان یک لوله کش، شما دائماً با آلاینده‌ها و مواد شیمیایی، از فاضلاب و محصولات شیمیایی گرفته تا گرد و غبار و کپک در تماس هستید.

شستن کامل و مکرر دست یک راه ساده اما بسیار موثر برای مدیریت قرار گرفتن در معرض آن عناصر است. به علاوه، احتمال انتقال میکروب‌ها و باکتری‌ها به همکاران، مشتریان و نزدیکان را به حداقل می‌رساند.

این لیست از نکات ایمنی برای لوله کش ها به هیچ وجه جامع نیست، اما مهم و ضروری برای هر لوله کشی به حساب می‌آید.

علاوه بر این، برای ایمنی در لوله کشی به نکاتی مانند؛ کار در ارتفاع، آگاهی از خطر فضاهای محدود، ایمنی سکوی هوایی و داربست، استفاده ایمن از پروپان در ساخت و ساز، ایمنی برق لوله کش و … باید رعایت گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید