از کجا بدانیم سپتیک تانک پر شده است؟

برای خانه‌هایی که به سیستم فاضلاب شهری متصل نیستند نیاز است که سیستم سپتیک تانک داشته باشند. با وجود اینکه سپتیک تانک بخشی از مهم ترین بخش های خانه است، بسیاری از مردم فراموش می‌کنند که از آن تعمیر و نگهداری کنند.

در صورتی که یک سپتیک تانک نادیده گرفته شده یا بد نگهداری گردد، سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری می‌شود.

برای هر صاحب خانه‌ای که دارای مخزن سپتیک است، تعمیر و نگهداری آن باید به طور منظم برنامه ریزی گردد.

سپتیک تانک چیست؟

یک سیستم سپتیک معمولی از یک مخزن سپتیک و یک میدان زهکشی (یا میدان جذب خاک) تشکیل شده است.

سپتیک تانک مواد آلی را هضم کرده و مواد قابل شناور (مانند روغن و گریس) و جامدات را از فاضلاب جدا می‌کند. در سیستم‌های متداول یا مبتنی بر خاک، مایع (معروف به پساب) از سپتیک تانک به یک سری لوله‌های سوراخ‌دار که در قسمت شسته‌شوی، اتاقک‌ها یا سایر واحدهای این سیستم طراحی شده‌اند، تخلیه می‌شود تا به آرامی پساب را در خاک آزاد کند. این منطقه به میدان زهکشی معروف است.

سیستم‌های جایگزین از پمپ‌ها یا جاذبه برای کمک به خروج پساب سپتیک تانک از طریق ماسه، مواد آلی (مانند ذغال سنگ و خاک اره)، تالاب‌های ساخته شده یا سایر رسانه‌ها برای حذف یا خنثی کردن آلاینده‌هایی مانند پاتوژن‌های بیماری‌زا، نیتروژن، فسفر و سایر آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. برخی از سیستم‌های جایگزین برای تبخیر فاضلاب یا ضدعفونی آن قبل از تخلیه به خاک طراحی شده‌اند.

سپتیک تانک چگونه کار می‌کند؟

سپتیک تانک مواد آلی را هضم کرده و مواد قابل شناور (مانند روغن و گریس) و جامدات را از فاضلاب جدا می‌کند. 

یک مخزن سپتیک با دو لوله (برای ورودی و خروجی) متصل می‌شود.

لوله ورودی برای انتقال ضایعات آب از خانه و جمع آوری آن در سپتیک تانک استفاده می‎شود. این مواد به اندازه‌ای در این قسمت نگهداری می‌گردد تا مواد زائد جامد و مایع از یکدیگر جدا شوند.

لوله دوم لوله خروجی است. همچنین به آن میدان تخلیه نیز می‌گویند. این لوله فاضلاب پیش فرآوری شده را از سپتیک تانک خارج کرده و به طور یکنواخت در خاک و مجرای آب پخش می‌‎کند.

پسماندها جمع آوری شده، پس از مدتی، به 3 لایه تقسیم می‌شوند.

لایه بالایی روغن و گریس است و بالای همه زباله ها شناور است.از این قسمت معمولا به عنوان  فضولات نامبرده ‌می‌شود.

لایه میانی شامل فاضلاب همراه با ذرات زباله است.

لایه سوم و پایینی شامل ذراتی است که سنگین تر از آب بوده و لایه ای از لجن را تشکیل می‌دهند.

باکتری های داخل مخزن بهترین کار را برای تجزیه مواد زائد جامد انجام می‌دهند، که به مایعات اجازه جدا شدن و تخلیه آسان را می‌دهد.

آنچه در پایین مخزن باقی می‌ماند چیزی است که باید به طور دوره‌ای به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری عمومی حذف شود. این یکی از دلایلی است که سپتیک تانک تنها یک شکل اساسی تصفیه فاضلاب است.

وقتی سپتیک تانک پر است چه اتفاقی می‌افتد؟

تعمیر و نگهداری منظم سپتیک تانک، یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام شود. حفظ سیستم سپتیک در فواصل زمانی منظم برای اطمینان از دوام سیستم ضروری است.

اگر متوجه شدید که توالت‌ها، ماشین لباسشویی، دوش‌ها و وان‌های خانه با سرعت عادی تخلیه نمی‌شوند، این گزینه می‌تواند نشانه‌ای از پر بودن مخزن سپتیک باشد. گرفتگی در سیستم می‌تواند شستشو را کند نماید، اگر سیستم سپتیک برای مدتی تمیز و پمپ نشده باشد، باید قبل از ایجاد مشکل، پمپ کردن مخزن را در نظر بگیرید.

از آنجایی که تمام فاضلاب، کاغذ توالت و مواد جامد وارد مخزن می‌شود، در طول سال‌ها تجزیه شده و گازها را آزاد می‌کنند. هنگامی که مخزن شروع به پر شدن از مواد جامد می‌کند، ممکن است متوجه بوی بد و زننده ای در ناحیه مخزن می‌شوید. 

رشد چمن در اطراف منطقه سپتیک تانک نشانه‌ای از پر شدن این سیستم می‌باشد. همچنین در صورت مشاهده آب ایستاده در اطراف سپتیک،(اگر در فصل بارندگی نیستید و یا بارش با شدت کم اتفاق افتاده است) شدید، احتمالاً به این معنی است که ظرفیت مخزن پر شده و ممکن است مقداری از فاضلاب از مخزن خارج شده و به بیرون از آن انتقال یافته است.

صداهای غرغر در اکثر زهکشی ها آشنا هستند، اما صدای غرغر مداوم آب، ممکن است نشانه آن باشد که سپتیک تانک نیاز به پمپ شدن داشته تا بتواند کارآمدتر کار کند.

آب جمع شده در اطراف سپتیک و همچنین چمن خیلی سبز و تازه در اطراف آن می‌تواند نشانه سرریز شدن سپتیک تانک باشد که باید تخلیه شود. با این حال، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که گاهی اوقات چمن سبز می‌‍تواند نشانگر خرابی زمین زهکشی نیز باشد.

آب چاه دارای محتوای نیترات بالایی است

محتوای نیترات بالا یک نشانه بی ضرر برای صاحبان خانه است که بستگی به آب چاه برای نیازهای خانگی دارد. برای تعیین سطوح نیترات باید در فواصل زمانی منظم روی چاه خود آزمایشاتی انجام داد. اگر سطوح بالاتر از حد معمول یافت شود، ممکن است نشانگر یک سیستم سپتیک سرریز شده باشد که باید بررسی شود. زیرا ممکن است فاضلاب سرریز شده و به به آب‍‌های زیرزمینی راه پیدا کند.

چقدر طول می‌کشد تا یک سپتیک تانک پر شود؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک سپتیک تانک پر شود به عوامل مختلفی مانند اندازه مخزن و تعداد افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند بستگی دارد. از آنجایی که صنایع پمپاژ و نظارتی توصیه می‌کنند که کف و لجن هرگز نباید بیش از 1/3 ظرفیت کاری در هر سپتیک تانک باشد، به طور معمول، هر سه تا پنج سال یک بار بر اساس تعداد افراد خانواده، این لجن و … با پمپ کردن خارج می‌شود.

اهمیت نگهداری سیستم سپتیک 

همیشه مهم است که یک برنامه زمانی برای پمپاژ و نگهداری سیستم داشته باشید. با رعایت فواصل مناسب پمپاژ، ممکن است هرگز هیچ یک از علائم هشدار دهنده نیاز به تخلیه مخزن را مشاهده نکنید. 

فاصله دقیق تخلیه به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:

حجم زباله جامد

تعداد افراد یک خانوار

مقدار فاضلاب تولید شده

اندازه تانک سپتیک

برای صاحب خانه هایی که اخیراً خانه ای خریداری کرده‌اند، بسیار مهم است که برنامه تعمیر و نگهداری را از مالکان قبلی بیابند یا در غیر این صورت، در مورد آخرین باری که سیستم پمپاژ شده است سؤال نمایند. در صورتی که دسترسی به اطلاعات ممکن نباشد، توصیه می‌شود که مخزن را فورا پمپ کرده تا پشتیبانی مخزن رخ ندهد. ناگفته نماند که اندازه مخزن باید با توجه به تعداد افراد خانواده و میزان استفاده از آن باید تعیین گردد زیرا در غیر اینصورت مجبور به پمپ مداوم می‌شوید.

اگر سپتیک تانک پر شد چه باید کرد؟

اگر متوجه پر شدن سپتیک تانک شدید، وقت آن رسیده است با یک شرکتی که به ارائه خدماتی از قبیل؛ نصب و تخلیه سیستم سپتیک تانک، لوله کشی، تخلیه چاه، لایروبی و لجن کشی، تشخیص نم و ترکیدگی و … را ارلئه می‌دهند تماس گرفته و درخواست کمک کنید.

بعضی اوقات ممکن است فقط نیاز به پمپاژ مخزن داشته باشید و با این کار مشکل شما برطرف گردد. اگر برنامه تعمیر و نگهداری برای مدتی نادیده گرفته شده باشد، ممکن است مشکلات بیشتری مانند نشتی در سیستم و خرابی میدان تخلیه را نیز داشته باشید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید