لوله کشی ساختمان‌های بلند دارای سیستم بسیار پیچیده و چالش برانگیز هستند. راهکارهای زیادی وجود ندارد که به طور خاص به نحوه طراحی یک ساختمان بلند مرتبه برای صرفه جویی در انرژی، صرفه جویی در آب و ارائه یک نصب پایدار و ایمن به مالک و ساکنان کمک نماید.

انواع مشکلات در لوله کشی ساختمان های بلند

• اندازه پمپ تقویت کننده

• مسائل منطقه فشار حداکثر و حداقل

• مشکلات فشار آبگرمکن

• مشکلات پمپاژ برگشت آب گرم خانگی

• مشکلات زهکشی و هواکش

یک ساختمان مرتفع معمولی، دارای یک پمپ تقویت‌کننده تک یا دوبلکس در زیرزمین، پمپ کل ساختمان را با شیرهای کاهنده فشار در تمام طبقات پایینی که فشار تغذیه از 80 psi فراتر خواهد رفت، سرویس می‌دهد. این نوع طراحی سیستم با پکیج تک پمپ تقویت کننده و شیرهای کاهنده فشار، یک سیستم لوله کشی بسیار کم انرژی و تعمیر و نگهداری است. اما، بسیاری از مالکان اگر ساختمانی با این مفهوم طراحی بخرند، به این طرح، ایراد می‌گیرند.

زندگی یا کار در یک ساختمان بلند می‌تواند فوق العاده باشد .البته، در کنار مناظر عالی می‌تواند مشکلات لوله کشی را نیز به همراه داشته باشد. این ساختمان ها به دلیل ارتفاعشان، می‌توانند چالش‌های منحصربه‌فردی برای لوله‌کشی ایجاد کنند که لزوماً در یک خانه یک طبقه با آن‌ها مواجه نخواهید شد. بنابراین، در اینجا نگاهی مشکلات رایج لوله‌کشی می‌اندازیم که می‌تواند برای ساکنان ساختمان (و لوله‌کش‌ها که مشکل را تعمیر می‌کنند) اختلال ایجاد کند.

فشار آب کم یا زیاد

لوله کشی ساختمان‌های بلند چگونه کار می کند؟ گاهی اوقات، نیروی جاذبه، وارد عمل می شود. به این صورت که از منبع آب شهری به یک مخزن روی پشت بام پمپ می‌شود و سپس با استفاده از نیروی گرانشی از طریق لوله کشی ساختمان به قسمت‌های پایین هدایت می‌گردد. در طراحی برج های جدیدتر مخازن در داخل می باشد و اغلب از چندین مخزن در سرتاسر ساختمان استفاده می‌کنند.

اگر یک ساختمان بلندمرتبه دارای مخزن آب نباشد، یک سری پمپ به افزایش فشار آب برای رسیدن به مکان‌های مرتفع کمک می‌کند. با این حال، اگر فشار کم آب مشکل ساز باشد، یک سیستم تقویت کننده آب حرفه‌ای نصب شده می‌تواند کمک کند تا آب به داخل یک مخزن هوابند که حاوی هوا است پمپ شود و سپس توسط آب ورودی به مخزن فشرده شده و آن را به سمت بالا می‌برد. این بسیار ایمن تر از افزایش psi (پوند بر اینچ مربع) در یک سیستم سنتی است. بیش از حد محدودیت فشار آب شهری می‌تواند منجر به ترکیدگی لوله ها و کلی مشکلات دیگر گردد.

شیرهای قطع کننده

شیرهای قطع کننده آب یا شیرهای ایمنی عامل اصلی در طراحی لوله کشی ساختمان‌‎‌های بلند هستند. یک ساختمان بلند مرتبه معمولی دارای دریچه هایی برای هر طبقه و واحد، شاید حتی برای هر وسیله، و همچنین دریچه های قطع کننده برای هر آبنمای خارجی، مانند فواره ها و سیستم های آبپاش می‌باشد.. در مواقع اضطراری، این شیرها را می‌توان به حالت بسته تبدیل کرد و جریان آب را به مناطق خاصی متوقف کرد تا از آسیب زیاد جلوگیری شود.

 متأسفانه، این مقادیر همیشه به طور منظم بررسی نشده یا به درستی نگهداری نمی‌گردند، که این مسئله می‌تواند منجر به کاهش فشار آب و زهکشی کند شود. برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی‌افتد، ساختمان‌های بلند باید از حسگرها و سایر فن‌آوری‌های لوله‌کشی استفاده کنند که می‌توانند به طور خودکار نشت آب و تشخیص نم را مشخص سازند و آب را به منطقه‌ای که نشت می‌کند مسدود کنند. 

مسدود شدن مکرر زهکشی

گرفتگی زهکشی بیشتر در لوله کشی ساختمان‌های بلند تجاری اتفاق می‌افتد (در حالی که مردم بیشتر از گذاشتن اشیاء خارجی در سینک یا توالت خانه خود تردید دارند، اما زمانی که آن مکان،عمومی باشد. مانند کسب و کار یا یک فضای اداری که در ساعت 5 بعد از ظهر ترک خواهند کرد، زیاد به این مورد توجه نمی‌کنند) البته، حتی در ساختمان های مسکونی مرتفع نیز، گرفتگی اتفاق می‌افتد.

اگر منجر به پشتیبان‌گیری در سراسر ساختمان شود و بیش از یک واحد را تحت تأثیر قرار دهد، می‌تواند یک مشکل بزرگ به شمار آید. متأسفانه، بسیاری از ساکنان و کارکنان تعمیر و نگهداری سعی می‌کنند از مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن لوله یا تخلیه استفاده کنند که این نیز می‌تواند منجر به مشکلات بیشتر گردد. این مواد شیمیایی که بسیاری از آنها حاوی اسید هستند، هوشمند نبوده و نمی‌توانند تفاوت بین یک لوله یا تجمع مو یا چربی را تشخیص دهند. بنابراین، این مواد، تمامی هر آنچه را که با آن تماس یابد را از بین می برد.

مدیریت ساختمان باید سعی کند ساکنان و کارکنان را به استفاده از فنرهای لوله بازکنی عادت دهد . اگر مشکل شدید باشد، لوله‌کش‌های حرفه‌ای اغلب می‌توانند آن را از طریق هیدروجت حل کنند، روشی برای استفاده از آب تحت فشار برای پاک کردن گرفتگی‌ها و شستشوی آن‌ها در سیستم شهری وجود دارد. لازم به ذکر است که از آنجایی که فشار قوی آب می‌تواند به لوله‌ها آسیب برساند، بهتر است از هیدروجت DIY.استفاده نگردد.

تهویه نامناسب زهکشی

مهر و موم تله آب تنها مانع بین یک سیستم زهکشی و فضای زندگی و کار در یک ساختمان است. بنابراین، نگهداری مناسب برای محافظت از سرنشینان از گازها و عوامل بیماری‌زای بالقوه، بسیار مهم است. به‌ویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه‌ به دلیل فشار اضافی وارد شده بر آب‌بندهای تله آب، از واحدهای متعدد ساختمان، به تهویه زهکشی صحیح نیاز دارند.

سیستم های لوله کشی، هوای جوی را به سیستم زهکشی لوله کشی وارد می‌کنند. با این حال، تهویه با لوله ها دارای محدودیت هایی است، زیرا دریچه های باز نیاز به نفوذ از طریق سقف دارند تا هوا بتواند فشار را در سیستم زهکشی متعادل کند. یک لوله کش حرفه‌ای می‌تواند تشخیص دهد که آیا تهویه زهکشی نامناسب وجود دارد یا خیر و ممکن است دریچه های ورودی هوا (AAVs) را در نزدیکی مهر و موم‌های تله آب پیشنهاد کند که نیاز به محافظت دارند. مزیت این طراحی، این است که شبکه لوله‌های هواکش، فضای نفوذ سقف را حذف کرده و طراحی سیستم زهکشی ساختمان را بسیار ساده می‌کند.

طراحی لوله کشی ساختمان‌های بلند منحصر به فرد است. تعمیر و نگهداری لوله کشی این ساختمان‌ها نیز نیاز به دقت بالایی دارد. مدیران ساختمان باید اطمینان حاصل کنند که لوله کشی ملک به طور مرتب بررسی گشته تا وضعیت لوله‌ها، آبگرمکن‌ها، شیرها و غیره قابل ارزیابی باشد. علاوه بر این، هم مستاجران و هم مدیران باید فعال باشند و برای جلوگیری از آسیب و مشکلات لوله کشی اقدامات لازم را انجام دهند (مطمئن باشید که همه می‌دانند در صورت بروز مشکل با چه کسی تماس بگیرند و در صورت بروز اضطراری لوله کشی چه کاری انجام دهند).

نصب زیرمترها

اگر ساختمان قدیمی دارید، ممکن است هر واحد جداگانه کنتور آب نداشته باشد. این امر محاسبه دقیق مصرف آب هر واحد را غیرممکن می‌کند و می‌تواند باعث شود که برخی از واحدها زمانی که آب زیادی مصرف نمی‌کنند، قبوض آب بالایی دریافت کنند. این به این دلیل است که وقتی ساختمان‌های مرتفع متراژ نمی‌شوند، مصرف آب اغلب بر اساس تعداد واحدهای ساختمان و تعداد افراد در هر واحد به طور مساوی تقسیم می‌شود. به جای حدس زدن، می‌توانید برای هر واحد کنتور آب نصب کنید تا همه ساکنان شما به طور دقیق برای مصرف آب خود صورتحساب دریافت کنند. ناگفته نماند که اگر یک یا چند واحد افزایش چشمگیری در قبض آب خود داشته باشند، این ممکن است به شناسایی نشت کمک کند.

حفاظت در مقابل آتش

یکی از مواردی که در طراحی لوله کشی ساختمان‌های بلند نباید نادیده گرفته شود، سیستم های حفاظت در برابر آتش است. حداقل، تمام ساختمان‌های بلند باید دارای سیستم‌های آبپاش در هر طبقه و سیستم‌های پایه در هر راه پله باشند. ین سیستم‌ها در طول سال‌ها ثابت کرده‌اند که به طور قابل توجهی هم جان و هم دارایی را نجات می‌دهند.

 نوع خاص، تراکم پوشش و محل خروجی همگی بر اساس نوع ساختمان، ارتفاع و مکان و مقامات محلی آتش نشانی متفاوت است. تمام ساختمان‌های مرتفع حاوی سیستم‌های حفاظتی دارای پمپ‌های بزرگ و اختصاصی آتش‌نشانی هستند تا جریان و فشار مورد نیاز برای هر سیستم را تامین کنند اگرچه همیشه وظیفه طراحی این سیستم‌ها بر عهده مهندسان لوله کشی نیست، اما مهندسان لوله کشی باید بدانند که این سیستم‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از ساختمان هستند و باید حضور آنها را در مورد فضای تجهیزات، مکان‌های آسانسورها، در نظر بگیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید