انواع لوله کشی

انواع مختلفی از لوله های لوله کشی برای ساختمان های مسکونی یا تجاری وجود دارد. لوله های لوله کشی مانند PEX، مس و پی وی سی و … معمولاً بسته به کاربرد و محل نصب آنها استفاده قابل استفاده هستند. با ما همراه باشید تا در قسمت زیر بهترین کاربرد برای رایج ترین لوله های لوله کشی مورد استفاده را مرور کنیم.

انواع لوله های لوله کشی

لوله های پی وی سی

لوله های PEX

لوله های ABS

لوله های مسی

لوله های چدنی و گالوانیزه

لوله فولادی ضد زنگ

لوله های برنجی

انواع مختلف لوله های لوله کشی را می‌توان به روش های مختلفی مثل انتقال آب به شیر، انتقال زباله به سیستم فاضلاب و… تقسیم کرد. این نوع سیستم های زهکشی و تحویل از زمان های قدیم وجود داشته است. یونانی ها از لوله های سفالی برای انتقال آب به خانه ها و ساختمان های عمومی استفاده می‌کردند. با حرکت به اوایل قرن بیستم، موادی مانند چدن، مس، فولاد و گالوانیزه محبوبیت بیشتری پیدا کردند و استفاده از آن ها وفور بیشتری یافت.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ می‌تواند بسیار مناسب به نظر برسد، اما از لحاظ هزینه قیمت بالایی دارد. لوله فولادی ضد زنگ در مناطقی که در معرض خوردگی و همچنین نزدیک به مناطق ساحلی می‌باشند، استفاده می‌شود. این نوع لوله به دو صورت منعطف و صلب موجود است و برای اتصال به انواع دیگر لوله ها نیاز به کوپلینگ های خاصی دارد. لوله های فولادی ضد زنگ با لوله های گالوانیزه متفاوت بوده و در اندازه ها و طول های مختلف موجود هستند؛ این دو نوع لوله فقط از لحاظ شکل به هم شبیه بوده و از لحاظ ساختاری دارای خاصیت های متفاوتی می‌باشند.

لوله های لوله کشی PEX آبی و قرمز

لوله‌های PEXلوله پلاستیکی انعطاف‌پذیری هستند که به یک انتخاب محبوب در برنامه‌های مسکونی و مشاغل کوچک تبدیل شده اند. اگرچه هزینه اولیه در این نوع لوله ها کمی بالاتر است، اما حداقل تعمیر و نگهداری و همچنین فرآیند نصب سریع، آن را به بهترین لوله برای توزیع آب در داخل ساختمان تبدیل کرده است. یکی از مهمترین ایرادات این جنس از لوله این است که نمی‌توان از آن در کاربردهای بیرونی استفاده کرد زیرا اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به لایه پلاستیکی بیرونی آن آسیب برساند.

لوله های PEX یا پلی اتیلن متقاطع که معمولا برای خطوط تامین آب استفاده می‌شوند. مشابه لوله های پی وی سی، از نفوذ زنگ زدگی یا خوردگی به داخل آب جلوگیری می‌کنند.

کسانی که قصد انجام کار حرفه ای دارند به سمت لوله های PEX جذب می‌شوند زیرا انعطاف پذیر بوده و به راحتی از طریق دیوارها، سقف ها، زیرزمین ها و فضاهای دیگر عبور داده می‌شوند، با این حال، این لوله ها به اندازه کافی قوی بوده و در برابر فشارهای منبع آب مقاومت می‌کنند. لوله های PEX دارای کد رنگی برای تشخیص و سازماندهی لوله‌ها و همچنین تشخیص آب سرد و گرم می‌باشند

این جنس از لوله بسیار مقرون به صرفه بوده و یکی از مزیت های آن تحمل توانایی آب سرد و گرم است. ضمن اینکه مطالعاتی در خصوص این لوله ها به انجام رسیده، نشان دهنده انتقال مواد شیمیایی سرطان زا به داخل آب است که سبب ممنوع شدن آن، در برخی از نقاط دنیا شده است.

لوله های مسی

لوله‌های مسی احتمالاً سنتی‌ترین لوله‌های لوله‌کشی هستند که به دلیل ماندگاری و قابلیت اطمینان زیاد استفاده می‌شوند. آنها مقاومت بالایی در برابر خوردگی، و همچنین آب گرم و سرد را بدون کاهش دما ارائه می‌دهند. با این حال، مهم ترین عاملی که قبل از استفاده از لوله های مسی باید در نظر گرفت این است که باید به هم لحیم شوند و ممکن است به اتصالات اضافی نیاز داشته باشد. همه در لحیم کاری لوله های مسی خوب نیستند، بنابراین با یک لوله کش ماهر در لوله کشی مسی نیاز می‌باشد.

لوله‌های مسی برای دهه‌ها جزء اصلی صنعت لوله‌کشی بوده است. این جنس از لوله برای لوله کشی می‌تواند تا 50 سال دوام بیاورد و معمولا در سینک ها، دوش ها، وان ها و سایر وسایل خانه های جدید و قدیمی یافت می‌‍شود. لوله های مسی همچنان در بین لوله کش ها و صاحبان خانه ها محبوب هستند، زیرا در برابر خوردگی مقاوم بوده و برای محافظت از کیفیت آب مناسب هستند.

برای خطوط آبرسانی می‌توان از اندازه های مختلف لوله استفاده کرد. لوله های مسی قادر به تحمل فشار بالای آب می‌‍‌‌باشند و در برابر دمای آب گرم و سرد مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. از دیگر مزیت های این جنس از لوله می‌توان به بازیافت آن اشاره نمود که این گزینه‌ آن را محصولی سازگار با محیط زیست تبدیل نموده است.

لازم به ذکر است که لوله کش نمی‎تواند از لوله های مسی در فضاهای تنگ استفاده کند زیرا این لوله ها دارای انعطاف پذیری کم تری نسبت به دیگر موارد می‌باشند. همچنین گران ترین نوع لوله برای لوله کشی است. همانطور که قیمت مس همچنان در حال افزایش است، هزینه های هر پروژه مربوط به لوله های مسی نیز افزایش می‌یابد.

لوله پی وی سی

لوله های لوله کشی PVC برای آب آشامیدنی سرد و گرم و همچنین مصارف فاضلاب استفاده می‌شود. این نوع از لوله ها از نظر ضخامت و پیکربندی بسته به کاربرد محل استفاده متفاوت می‌باشند. محصولات لوله کشی پلاستیکی طراحی شده برای کاربردهای آب آشامیدنی معمولاً با NSF-PW یا NSF-61 تعیین می‌شوند تا نشان دهند که محصول با الزامات اثرات بهداشتی استاندارد NSF/ANSI 61 مطابقت دارد. و در لوله های پی وی سی این موارد کاملا رعایت شده است.

لوله های پلی وینیل کلراید (PVC) معمولاً به عنوان بخشی از سینک، توالت یا لوله دوش استفاده می‌شود. این نوع لوله ها برای استفاده بسیار ایده آل بوده زیرا بهتر از انواع لوله های دیگر از آب در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کنند. لوله های پی وی سی تا زمانی که در معرض نوعی آسیب قرار نگیرند، عمر نامحدودی خواهند داشت.

این لوله ها همچنین قادر به تحمل فشار بالای آب بوده، به همین دلیل است که می‌تواند به عنوان خط اصلی تامین آب خانه نیز مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه این لوله یک ماده سبک بوده که کار با آن را نسبت به لوله های سنتی گالوانیزه فولادی راحت تر می‌کند. لوله های پی وی سی همچنین دارای پوشش داخلی صافی هستند که از تجمع رسوب محافظت می‌نمایند و آنها را در برابر انسداد مقاوم تر می‌کنند.

از معایب این نوع لوله ها می‌توان به اندازه محدود، ناتوانی مقاومت در برابر آب گرم و نگرانی در مورد سمیت آن اشاره کرد که البته هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است. پی وی سی به دلیل تطبیق پذیری، وزن سبک و مقاومت در برابر انسداد معروف است. اگرچه گاهی اوقات به عنوان لوله اصلی تامین آب خانه نیز از این لوله استفاده می‌کنند. دلیل استفاده بالا از این لوله نصب آسان، کمبود هزینه حمل و نقل، مقاوم بودن در برابر فشار آب، مقاوم در برابر انسداد ( به دلیل داشتن پوشش داخلی صاف در برابر تجمع رسوب و انسداد  بسیار مقاوم می باشند.)

لوله های ABS

لوله اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) در طبیعت مشابه لوله های پی وی سی است اما بر اساس رنگ مشکی آنها به راحتی قابل شناسایی می‌باشد. اکریلونیتریل بوتادین استایرن نیز به ویژه در برابر دماهای سرد مقاوم بوده و عمدتا برای خطوط هواکش و تخلیه استفاده می‌گردد.

اگرچه نصب این نوع لوله لوله کشی آسان است، اما در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند پیچ و تاب خورده و شکل خود را از دست بدهد. معایب لوله ABS این است که نسبت به انواع دیگر لوله های لوله کشی سر و صدای بیشتری دارند و باعث ایجاد مزاحمت و سرو صدا می‌شوند.

لوله ABS از لحاظ ساختاری  به لوله های پی وی سی بسیار شباهت دارد و تنها گزینه تشخیص، رنگ مشکی آن می‌باشد.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه چندین سال پیش به عنوان استاندارد پروژه های مسکونی مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، با گذشت زمان، استفاده از آن بسیار کم شده است زیرا با گذشت زمان زنگ زدگی در داخل لوله های با قطر کوچک ایجاد می‌شود. اگر لوله قدیمی باشد، آب با آثار زنگ زدگی از شیر آب، قابل مشاهده است. امروزه از لوله های گالوانیزه می‌توان برای انتقال آب غیر شرب استفاده کرد.

لوله برنجی

لوله های برنجی اگر از 67 تا 85 درصد مس ساخته شده باشند، مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی ارائه می‌دهند. بهترین عیار لوله برنجی زمانی به دست می‌آید که آلیاژ حاوی 85 درصد مس باشد. لوله برنجی ماده ای با دوام طولانی را فراهم می‌کند که باعث می‌شود فضای داخلی زنگ نزند. لوله های لوله کشی برنجی راحت تر از لوله های فولادی قابل نصب هستند و برای سیستم های توزیع آب گرم و بزرگ مانند اتصالات پمپ، مخازن آب و چاه ها عالی عمل می‌کنند.

لوله کشی چدنی

لوله های لوله کشی چدنی معمولاً به صورت زنگوله ای تولید می‌شوند. چدن زنگوله ای معمولاً در ساختمان های بزرگ و کاربردهای زیرزمینی استفاده می‌شود. چدن بدون توپی، نوع دیگری از لوله‌های لوله‌کشی چدنی است که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع، لوله‌ها و اتصالات توسط کوپلینگ‌هایی که توسط طیف وسیعی از تولیدکنندگان ساخته شده‌اند به هم متصل شده و استحکام بالایی را برای مصارف مختلف ارائه می‌دهند.

لوله های چدنی سنگین تر از هر لوله دیگری هستند و معمولاً برای سیستم های توزیع آب یا نصب زیرزمینی به عنوان لوله اصلی در سیستم های زهکشی یا فاضلاب کاربرد دارند. کوچکترین اندازه تولید شده از این نوع لوله ها در حدود 4 اینچ می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید