جلوگیری از یخ زدگی لوله

جلوگیری از یخ زدگی لوله


روش جلوگیری از یخ ‌زدگی لوله ها

با کاهش دما، خطر یخ‌ زدگی لوله ها و ترکیدگی به شدت افزایش می‌یابد. در واقع ترکیدگی لوله ها یکی از شایع ترین علل آسیب به اموال در طول فصول سرد می‌باشد.

لوله هایی که بیشتر در معرض خطر هستند لوله هایی هستند که در فضاهای داخلی سرد، مانند زیرزمین و گاراژ قرار دارند. اما حتی لوله هایی که از داخل کابینت ها یا دیوارهای بیرونی عبور می‌کنند نیز می‌توانند یخ بزنند. هنگامی که دمای بیرون شروع به کاهش کرد، باید اقداماتی را انجام دهید تا لوله های خود را گرم نگه داشته و از خطر یخ زدگی جلوگیری نمایید. هزینه استفاده شده برای جلوگیری از یخ زدگی در مقایسه با صورتحساب تعمیر سنگین بسیار ناچیز است.

علاوه بر انجام تعمیر و نگهداری لوله ها در زمستان، محافظت از لوله ها در برابر یخ زدگی مهم است. حتی یک ترک کوچک در یک لوله می‌تواند صدها لیتر آب را هدر دهد. و سبب آسیب جدی به ساختار خانه شود. 

لوله های آب یخ زده در آب و هوای سرد مشکلی است که در فصل زمستان خانواده ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل می‌تواند در خانه هایی با لوله کشی لوله های پلاستیکی و فلزی رخ دهد. انجام اقدامات پیشگیرانه به کاهش خطر یخ زدگی لوله های آب و آسیب اموال ناشی از آن کمک می‌کند. اینجا چند راهکار ساده وجود دارد که می‌توانید برای حفظ آب جاری و خشک نگه داشتن خانه و جلوگیری از یخ زدگی لوله ها به انجام برسانید.

راهکارهایی برای جلوگیری از یخ زدگی لوله ها

شلنگ باغچه را جدا کنید.

پس از اتمام مراقبت از باغ، با فرارسیدن فصل سرد، شلنگ ها را جدا کرده، تخلیه و در جای مانند انبار نگه دارید.  شیرهای آبی که آب باغ و شلنگ های بیرونی را تامین می‌‌کنند را از منبع اصلی ببندید و شیر آب را در بیرون باز کنید تا خط لوله تخلیه شود. آن را در طول زمستان باز نگه دارید تا فضایی برای انبساط آب باقیمانده در لوله ایجاد شود.

لوله های خود را عایق بندی کنید.

عایق لوله نسبتاً ارزان است و به طور گسترده در فروشگاه ها وجود دارد. عایق کاری لوله هایی که در مناطق گرم نشده مانند اتاق زیر شیروانی، زیرزمین و گاراژ قرار دارند را در نظر بگیرید. در سرمای شدید، لوله های زیر سینک آشپزخانه و حمام نیز در برابر یخ زدگی آسیب پذیر هستند. عایق فوم را اعمال کنید تا در برابر دماهای سرد یک بافر ایجاد کند و سبب جلوگیری از یخ ‌زدگی لوله ها گردد. پیچاندن لوله‌ها در نوار حرارتی نیز می‌تواند آنها را به اندازه کافی گرم نگه دارد تا از یخ زدگی جلوگیری گردد.

هر گونه نشت هوا را ببندید.

خانه را بررسی کنید. و جلوی هر شکاف یا منافذی که می‌تواند هوای سرد را وارد کند را تا حد امکان بگیرید. هر سوراخی را در اطراف لوله کشی در دیوارهای داخلی یا خارجی و صفحات آستانه وجود دارد را ببندید. علاوه بر این، همیشه درها را بسته نگه دارید، مگر اینکه وارد یا خارج شوید.

درها و کابینت ها را باز کنید.

اطمینان حاصل کنید که هوای گرم می‌تواند به طور یکنواخت در سرتاسر خانه شما در هنگام سرما گردش کند. درهای داخلی را باز بگذارید و کابینت های آشپزخانه و حمام را باز نگه دارید تا گرما به طور مداوم در اطراف اتاق ها پخش شود. 

اجازه دهید شیر آب چکه کند.

حتی یک قطره کوچک آب می‌تواند از تشکیل یخ در داخل لوله ها جلوگیری کند. هنگامی که هوای بیرون سرد است، تمام شیرهای آب که آب سرد در آن ها جریان می‌یابد را به مقدار بسیار کم باز نگه دارید، باز گذاشتن چند شیر آب نیز فشار داخل لوله ها را کاهش می‌دهد و حتی در صورت یخ زدن آب داخل لوله ها از پارگی آن ها جلوگیری می‌کند.

دمای ثابت را حفظ کنید.

ترموستات خود را طوری تنظیم کنید که دمای ثابتی را در طول روز و شب حفظ کند. در آب و هوای معمولی، دمای آن را می‌توانید کم کنید در این مواقع صدمه ای به لوله ها نمی‌رسد؛ اما در سرمای شدید، حفظ دمای ثابت برای جلوگیری از یخ زدگی لوله‌ها بسیار ضروری است. اگر در هوای سرد از خانه دور می‌شوید، مطمئن شوید که ترموستات روی حداقل 55 درجه فارنهایت تنظیم شده است.  کمی هزینه اضافی که برای قبض آب و برق خود خرج کنید ارزش بسیار بیشتری دارد چرا که سبب جلوگیری از ترکیدگی لوله ها شده و از هزینه های احتمالی و اضافی با مقدار قابل توجه جلوگیری می‌کند.

نحوه آب کردن لوله های یخ زده

اگربا لوله ها یخ زده مواجه شوید اولین اقدام باز کردن شیر آب است. اگر فقط یک قطره آب به بیرون سرازیر شود، احتمالاً لوله ها دچار انسداد یخ شده است. در مرحله بعد، لوله های در معرض دید را برای هر گونه ترک یا شکستگی به دقت بررسی کنید. اگر لوله‌ها ترکیده باشند، منبع اصلی آب خانه را ببندید و فوراً با یک شرکت لوله کشی تماس بگیرید. تلاش برای آب کردن لوله ای که قبلا ترکیده است می‌تواند باعث جاری شدن آب و به هم ریخته شدن اوضاع گردد.

با کاهش دما، خطر یخ‌ زدگی لوله ها و ترکیدگی به شدت افزایش می‌یابد. در واقع ترکیدگی لوله ها یکی از شایع ترین علل آسیب به اموال در طول فصول سرد می‌باشد.

اما اگر لوله هنوز سالم است، شیر آب را باز کنید تا با ذوب شدن یخ، آب از آن عبور کند. با استفاده از پد گرم کننده، سشوار، بخاری یا حوله های گرم و مرطوب، به آرامی گرما را روی قسمت یخ زده لوله اعمال کنید. هرگز از شعله باز برای گرم کردن لوله یخ زده استفاده نکنید، زیرا خطر آتش سوزی دارد و می‌تواند به لوله آسیب برساند. اگر نمی‌توانید به لوله یخ زده دسترسی پیدا کنید یا به طور ایمن آن را آب کنید، فوراً با یک شرکت لوله بازکنی تماس حاصل نمایید.

در صورتی که لوله شکسته یا ترک خورده باشد فلکه اصلی آب را (در شیر قطع کننده اصلی، که معمولاً در کنتور آب یا جایی که خط اصلی وارد خانه می‌شود) ببندید. شیر آب را باز کنید و عملیات ذوب کردن یخ را اعمال نمایید، در این هنگام یخ شروع به ذوب شدن کرده و عبور آب از لوله به ذوب شدن یخ در لوله ها نیز بسیار کمک می‌کند.

ضمنا تمام شیرهای آب خانه خود را بررسی کنید تا ببینید آیا لوله های یخ زده دارید یا خیر. چرا که اگر یکی از لوله ها یخ بزند، سایر لوله ها نیز ممکن است یخ بزنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید