چگونگی استفاده از فنر لوله بازکنی


فنر لوله بازکنی ابزاری است که برای از بین بردن گرفتگی‌های لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه ها در مقایسه با پیستون2ها قابلیت زهکشی قوی‌تری دارند اما استفاده از آنها نیز دشوارتر است. استفاده از آن‌ها، از طریق چرخش‌ها و پیچ‌های تند ممکن است دشوار باشد. برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه، نحوه عملکرد فنر لوله بازکنی و نحوه استفاده صحیح از آن را بیاموزید. در قسمت زیر تمامی مراحل استفاده و نحوه کاربرد آن به ترتیب ذکر شده است.

فنر لوله بازکنی

این دستگاه یک کابل فلزی بلند و انعطاف پذیر با فنر کوچک و بدون پیچ در یک سر و یک دسته در طرف دیگر است. سر فنر شبیه پیچ چوب پنبه است وفنر لوله بازکنی برای لوله کشی خانه معمولاً حدود 30 تا 60 متر طول دارد. اکثر فنرها با دست کار می‌کنند و دارای دسته یا میل لنگ قابلیت چرخش برای رها کردن و چرخاندن کابل دارند. با چرخاندن دسته، فنر می‌چرخد و برای قسمت‌های مختلف به کار می‌رود.

نحوه استفاده از فنر لوله بازکنی برای باز کردن لوله سینک ظرفشویی

1.برای انجام این کار لباس‌های مخصوص کار را بپوشید و چند حوله یا دستمال کهنه نیز زیر لوله‌هایی که روی آن کار می‌کنید قرار دهید. بسته به ماهیت گرفتگی روش فنر زدن شما، ممکن است کثیف شود.

.2قطعه  pانحنای لوله در زیر سینک است. این قسمت سینک ظرفشویی را به سیستم لوله تخلیه بزرگتر خانه متصل می‌کند. دلیل منحنی بودن آن جلوگیری از خروج گازهای فاضلاب از سینک به داخل خانه است. تله های P اغلب از لوله پی وی سی ساخته می‌شوند، اگرچه می‌توانند فلزی نیز باشند.

برای بازکردن تله p به صورت دستی یا با کمک یک آچار قابل تنظیم می‌توان استفاده نمود، پس از برداشتن p-trap، باید آن را به طور کامل بررسی و تمیز کرده و در صورتی که انسداد را پیدا کردید، ممکن است نیاز به استفاده از دستگاه فنر لوله بازکنی نباشید

3. بازوی تله بخشی از لوله بین p-trap و لوله واقعی است و کار آن نگهداری تله p در جای خود است و شاید لازم باشد دوباره منحنی گشته تا به دیوار برسد. مهره‌ای پلاستیکی یا فلزی را تهیه کرده تا بازوی تله را به دیوار متصل کند.

بهترین راه دسترسی به لوله تخلیه برداشتن بازوی تله می‌باشد. به داخل لوله فاضلاب نگاه کنید تا هر گونه مانعی را پیدا کنید. اگر می‌توانید انسداد را ببینید، سعی کنید آن را از جایی که هست بردارید. اگر نمی‌توانید، وقت آن است که ازفنر لوله بازکنی استفاده کنید.

4. سر فنر را به صورت دستی داخل لوله فرو برید و آن را در زهکشی (اگر تله را برداشته‌اید) یا نقطه دسترسی روی دیوار قرار دهید. اگر تله را برداشته‌اید، در حین فنر زدن، آب سرد را نیز جاری کنید.

فنر را با نیروی زیاد به داخل فاضلاب فشار ندهید، در غیر این صورت ممکن است به ورودی یا لوله تخلیه آسیب برساند. صبور باشید و مطمئن شوید که سر و کابل برای زهکشی که می‌خواهید فنر بزنید خیلی پهن نباشد.

5. باز کردن لوله را با فنر زدن شروع کنید. دسته فنر را تا حد امکان به ورودی لوله نزدیک کنید. (هرچه شل بودن فنر کمتر باشد، نیروی بیشتری را به لوله هدایت می کنید.)

در صورت حرکت کابل در لوله در هر نقطه‌ای احساس مقاومت کردید، ممکن است با انسداد یا خمیدگی لوله مواجه شده باشید.

6. پس از رسیدن به انسداد، دسته را بچرخانید تا سر به جلو و عقب حرکت داده شود و در عین حال با فشار دادن به کار ادامه دهید. سعی کنید انسداد را از بین ببرید یا گوشه‌ای از آن را بچرخانید، اما مواظب باشید فنر به دیواره‌های لوله، گیر نکند. اگر صدای خراشیدن می‌شنوید، باید فنر زدن را متوقف کرده و دوباره تنظیم کنید. حرکت مداوم فشار و کشش در حین چرخاندن میل لنگ می‌تواند کمک کننده باشد.

 7. در این قسمت، فنر را بیرون کشیده و اجزای سینک را دوباره جمع کنید. سر فنر لوله بازکنی را برای باقی مانده انسداد بررسی کرده و آن را تمیز کنید. اگر بازوی تله و p-trap را برداشته‌اید، در این مرحله باید دوباره آنها را نصب کنید.

8. سینک را تست کنید. فنر باید با موفقیت انسداد را برطرف کرده و مشکل گرفتگی را حل کند. اگر هنوز لوله‌ها گرفتگی داشته باشند، می‌توانید روند فنر زدن را تکرار کنید. اما لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد از فنر تخلیه می‌تواند به لوله‌ها یا زهکشی شما آسیب برساند. اگر یک بار فنر زدن کامل مشکل شما را حل نکرد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با متخصصان لوله بازکنی تماس بگیرید.

معایب فنر زنی لوله

اگر در فنر زنی با دور بالا و سرعت بیشتری استفاده کنید بخصوص در فنرهایی که طول بیشتری دارند، سر فنر با سرعت زیادی با لوله‌ها برخورد کرده و در صورت قدیمی بودن لوله‌ها سبب شکستن و ترک در آن‌ها می‌گردد.

در روش فنر زدن لوله با فنر به علت داشتن سرعت زیاد به این طرف و آن طرف می‌رود و ممکن است با جایی برخورد کرده و عدم کنترل بر آن داشته باشید و این مسئله ممکن است به اطراف و لوله‌ها و یا حتی به دست‌ها و سایر اعضا آسیب برساند.

فواید فنر زدن لوله

سرعت بالای انجام کار

تاثیر بسیار زیاد در مقایسه به دیگر روش‌ها

قابل استفاده در لوله‌هایی با طول زیاد

دارای وزن و حجم کم و دارای قابلیت حمل آسان

عدم نیاز به تخریب و کنده کاری

دارای انواع مختلف در نوع فنر (قطر، طول و شکل)

نکات مهم در لوله بازکنی با فنر

برای استفاده از فنر لوله بازکنی حتما از دستکش استفاده نمایید.

برای هر نوع لوله به سر فنر با طول مشخص نیاز است.

جهت باز کردن گرفتگی توالت فرنگی، سینک ظرف شویی و… از فنر مخصوص استفاده شود زیر فنرهای معمولی باعث آسیب به سیستم لوله کشی می‌شوند.

عدم مهارت کافی در استفاده از فنر لوله بازکنی باعث می‌شود که به جای بیرون کشیدن مواد، آن‌ها را بیشتر فشرده کرده وتاثیر دستگاه را از بین برود.

دستگاه را روی کفپوش پارچه برزنتی قرار داده تا چرخش فنر باعث خرابی سرامیک یا کاشی نگردد.

در ابتدا دستگاه را با سرعت پایین به کار برده و سپس شروع به تنظیم سرعت مناسب نمایید.

سعی کنید دو نفره این کار را انجام دهید. یک نفر مسئول هدایت فنر به داخل لوله و دیگری مسئول کنترل دستگاه باشد در این صورت آسیب های احتمالی به حداقل می‌رسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید