انواع لوله بازکن های خانگی

لوله بازکن های زیادی در بازار وجود دارد که اکثریت با مواد شیمیایی ساخته شده‌اند و به دلیل خاصیت شیمیایی که دارند دارای خورندگی بالایی بوده و رفته رفته سبب پوسیدگی و تخریب لوله ها می‌گردند. این مواد شیمیایی برای انسان نیز بسیار خطرناک می‌باشند؛ به این محلول ها، لوله بازکن های صنعتی گفته می‌شود.

لوله بازکن های خانگی که می‌توان آن‌ها را با ترکیب چند مواد در خانه ساخت گاهی اوقات می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند و سبب باز شدن لوله ها و راه افتادن جریان فاضلاب گردند.

با گذشت زمان، با ورود چربی و مو و مواد ریز و … به داخل سینک، کاسه دستشویی، لوله فاضلاب حمام و … دچار گرفتگی می‌شود. یکی از کارآمد ترین روش های لوله بازکنی استفاده از محلول لوله بازکنی است اما این محلول به دلیل خطراتی که برای انسان داشته و همچنین خوردگی لوله ها زیاد مورد ترجیح واقع نمی‌شود.

اما ما راه کارهایی داریم که شما می‌توانید بدون استفاده از مواد شیمیایی و با روش طبیعی، گرفتگی لوله‌ها را باز کنید، در این روش به سبب طبیعی بودن هر چند باری که لازم است می توانید تکرار کنید تا گرفتگی لوله ها را برطرف نمایید این روش های طبیعی به دلیل اینکه ضرری به لوله ها و … نمی رساند بسیار سودمند می‌باشد.

جوش شیرین و سرکه

یک فنجان جوش شیرین را در لوله ریخته سپس یک دوم فنجان سرکه بریزید. بعد از گذشت حدود یک ساعت، یک کتری آب جوش را درون لوله ریخته در صورت لزوم این کار را تکرار کنید فشار آب باید به اندازه کافی باشد تا انسداد ناشی از جوش شیرین و سرکه را از بین ببرد. ترکیب محلول لوله بازکن جوش شیرین و سرکه یکی از قویترین محلول ها برای رفع گرفتگی با چربی و موادی همچون مو است.

جوش شیرین و آبلیمو

در این روش نیز یک دوم فنجان جوش شیرین در لوله ریخته و به دنبال آن یک دوم فنجان آب لیمو بریزید. برای اینکه محلول لوله بازکن تاثیر خود را بگذارد باید اجازه دهید 45 دقیقه تا 1 ساعت بگذرد. سپس یک کتری آب جوش را در لوله برای شستشو ریخته تا علاوه بر باز کردن لوله، لجن، چربی، مو و مواد اضافی داخل لوله ها را نیز بزداید.

نوشابه

استفاده از نوشابه یکی دیگر از روش های صریع و قوی در باز کردن لوله ها می باشد. این ماده به دلیل خاصیت اسیدی که دارد در این خصوص بسیار کاربردی می باشد. طریقه استفاده آن بدین گونه است است که در حدود دو لیتر نوشابه را به دمای اتاق رسانده و بعد در لوله بریزید.

جوش شیرین و نمک

یک دوم فنجان نمک خوراکی و یک دوم فنجان جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و در لوله بریزید. اگر در طول روز مجبور به انجام این کار هستید باید اجازه دهید حدود یک ساعت مخلوط درون لوله بماند سپس لوله را با آب جوش آب کشی نمایید. در صورت امکان، انجام این کار را آخر شب به انجام برسانید. اگر اخر شب مخلوط را درون لوله ریخته‌اید بهتر است تا صبح صبر کنید و هنگام صبح یک کتری آب جوش درون لوله ریخته تا لوله ها را شستشو داده شود و گرفتگی از بین رود.

ساخت فنر لوله بازکنی دستی

برای ساخت فنر لوله بازکن دستی چند گیره لباس را به خوبی صاف کرده سپس انتهای آن را با استفاده از یک انبر به شکل قلاب در بیاورید. باید به این مورد توجه داشته باشید که از این وسیله برای خارج کردن مو و مواد زائدی که به طور ناخواسته وارد لوله شده استفاده می‌شود. پس دقت داشته باشید کار را خراب‌تر نکنید و به جای در آورن مواد آن ها را بیشتر به داخل نفرستید. بعد از کشیدن مواد به بیرون با آب داغ فراوان و شوینده ای مانند پودر لباس شویی را با هم مخلوط کرده و در لوله بریزید تا باقی مواد زائد موجود در لوله را شسته و گرفتگی به طور کامل باز شود.

محلول نمک و سرکه

یک سوم فنجان سرکه و یک سوم نمک را با هم مخلوط کرده و خیلی سریع آن را در لوله بریزید( ترکیب محلول نمک و سرکه در حال جوشیدن می‌باشد) انجام این روش در انتهای شب نتیجه بسیار مطلوبی را به دنبال دارد.

جوهر نمک

راه‌های مفید دیگر برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب در منزل، استفاده از جوهر نمک است. 3 فنجان نمک را با 3 لیتر آب در یک سطل مخلوط کرده و3 قاشق چای خوری جوهر نمک را نیز به آن اضافه کرده سپس به خوبی آن را مخلوط کنید تا محلول آماده گردد بعد از آماده شدن محلول آن را داخل فاضلاب ریخته و به مدت چند ساعت صبر کنید و بعد آن را با آب داغ شستشو دهید. اگر لازم بود مجددا این کار را تکرار کنید.

تمیز کردن لوله زانویی سینک

از روش های دیگری که در باز کردن لوله ها بخصوص لوله سینک و روشویی ها می‌توان به کار بست باز کردن لوله زیر سینک می‌باشد بدین گونه که لوله را به آرامی باز کرده و آن را تمیز نموده سپس دوباره اتصالات را به همان شکل ببندید.

سود سوز آور

سود سوزآور از موادی می‌باشد که در باز کردن لوله بسیار کاربردی است. روش تهیه محلول بدین گونه است که در حدود 5 لیتر آب را 3 فنجان سودسوزآور ترکیب کرده و خوب هم بزنید این ترکیب به سرعت شروع به جوشیدن و تولید گاز می‌نماید پس هر چه سریعتر آن را در لوله ریخته و اجازه دهید 30 الی 40 دقیقه بماند بعد از آن مقدار زیادی آب جوش به لوله موردنظر بریزید. برای انجام این عملیات باید با رعایت موارد ایمنی مانند لباس و عینک و دستکش انجام گیرد. سودسوزآور ماده شیمیایی است که به آن سدیم هیدروکسید می‌گویند و در صورت رعایت نکردن موارد ایمنی سبب سوختگی می‎گردد.

چگونه از گرفتگی لوله فاضلاب پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از گرفتگی لوله ها بسیار حائز اهمیت تر از بازکردن لوله ها است. در صورتی که از گرفتگی لوله ها پیشگیری کنیم دیگر نیازی به باز کردن آن و تحمل دردسرهای ناشی از آن نخواهیم داشت.

در قسمت زیر به نکاتی که برای جلوگیری از گرفتگی لوله ها می‌گردد اشاره می کنیم.

یکی از مهمترین قسمت های خانه سینک ظرفشویی می‌باشد این مورد نقش بسیار زیادی در گرفتگی لوله های فاضلاب خانگی دارد، اکثر اوقات در زمان شستشوی ظروف باقی مانده مواد غذایی و روغن های زیادی به داخل سینک ریخته می‌شود و این مواد به مرور زمان بر روی هم انباشته شده و سبب گرفتگی لوله ها می‌گردد.

همچنین در فاضلاب های حمام و توالت موادی مانند مو، دستمال توالت، چربی صابون، تیغ و … سبب گرفتگی و مسدود شدن لوله ها می‌شود. توصیه شده برای جلوگیری از ورود این مواد به داخل لوله حمام، یک توری بر روی کفشور حمام قرار داده و همچنین توری بر سینک ظرفشویی قرار داده و از ورود مواد اضافی به درون لوله ها جلوگیری گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید